Är jag bortskämd?

Ja hu. Katarina, som varit ute med Jazz varje förmiddag och varje kväll, har gäst den här veckan. Hon har annars kommit oavsett väder och vindar. Nu ska jag fixa allt själv. Igår kväll i regnet gick jag för första gången på kvällsrunda med kryckor. Jag blev inte bara genomblöt. Jag var fullkomligt slut. Det känns otäckt att bara gå till parkeringen fram och tillbaka och inte orka mer. Det kanske är 400 meter totalt. Ikväll gick det bättre. Jag rundade parkeringen, så det blev lite längre än igår i alla fall. Kanske beror det på vädret också.
Idag har jag varit ute två gånger med skotern och Jazz. Vi har åkt till sopsorteringen och sedan till ängen, där jag kastat lite boll och tränat apporten. Max 10 kast har jag bestämt, så det inte blir överbelastningsskada igen. Det är skönt att se Jazz tokrusa av glädje, när han äntligen får springa fritt. Det borde vara så jämt. Jag skulle gärna ta med rutan, men det blir så bökigt, när jag inte kan gå. Jag kan ju inte heller träna fritt följ då.
Smärtan i axeln har blivit mycket bättre. Jag har minskat oxinormen från 20 mg 5 gånger per dag till 10 mg tre gånger per dag. Förhoppningsvis ska jag kunna köra bilen snart igen. Jag får diskutera det med läkaren på ASIH nästa gång de kommer. Tyvärr har cortisonet ställt till mer än mina skelettskador. Ögonen förändras. Det är som att hornhinnan blir bucklig. Jag vet att fler med myelom har upplevt samma sak. Det blir svårare att läsa finstilt även med läsglasögon. Förutom att skelettet bli skört, så blir musklerna svagare. Fingrarna har drabbats mest. Jag har svårt att greppa saker. Att t.ex. klämma upp en klädnypa är svårt. Om jag lyckas orkar jag inte hålla kvar greppet, så det går att fästa det som ska hängas. Att klämma upp spännet till spännband är svårt och blir bökigt, när jag ska gå med Jazz med kryckor. Då fäster jag flexkopplet runt höfterna med spännband likaså, när jag ska fästa kryckorna på permobilen. Det kräver mycket svett och tårar och mycket tålamod.
Igår hade jag en städfirma här. De hade skruvat åt duschkranen som en frisk kan göra. Jag stod på kvällen naken i duschen och fick för mitt liv inte på kranen. Jag letade högt och lågt efter något lämpligt verktyg. Till slut tog jag den långa grepptången och fick till slut upp kranen, men det tog tid. Man vill ju inte ringa någon granne, när man står där helt naken en sen kväll.
Neuropatin efter Revlimiden går sakta bort. Nu har jag känsel i långfingrarna, men ringfingrar och lillfingrar är fortfarande bortdomnade och det sticker i dem. Vanstra underbenet sticker det och bubblar i, så där har det inte blivit bättre. Det benet kräver kompressionsstrumpa också. Det är lite bökigt. Att få på strumpan går väl an, men av. Jag ringer efter grannen och hon är så snäll och kommer in till mig och drar av strumpan. Jag kan själv med hjälp av ett långt skohorn, men det gör väldigt ont i ryggen att trycka strumpan över hälen. Läkaren har sagt att jag inte får göra det eftersom min ryggrad är så skör. Det kan lätt bli fler kotkompressioner.
Apropå ryggen så har den blivit ännu krokigare. Jag har svårt att titta upp. Dricka ur ett glas i botten är svårt för jag kan inte böja huvudet tillräckligt mycket. Inget ”botten upp” för mig längre. Kortare har jag också blivit. Att hänga upp badhandduken på handdukstorken är också svårt. För att kunna nå upp måste jag gå väldigt nära och då kan jag inte se vad jag gör. Likaså när jag ska dra för gardinen i ytterdörren på kväll och morgon. Det gör ont att försöka sträcka sig upp och då kan jag inte heller se vad jag gör utan får känna mig fram. Fönstret och handdukstorken sitter där de är och går inte att ändra. Däremot hjälpte arbetsterapeuten Marcus mig att sänka klädstången i badrummet, så jag kan nå att hänga tvätt.
Det var mycket gnäll här, men jag vill minnas hur det varit. Konstigt nog mår jag mentalt bra. Att slippa den hemska nervsmärtan nästan helt är guld värt och jag känner att jag vill leva vidare.

Kommentera

