Tung hund.

Jisses vad Jazz har blivít tung. Jag klarar nätt och jämt att lyfta upp honom. Han vill ju ibland upp i Knäet. När jag ska kamma honom eller borsta tänderna behöver jag få upp honom på ett bord eller i knäet. Jag kpontrollvägde Jazz och han hade inte alls gått upp i vikt. Det är jag som blivit svagare. Tacka cortisonet för det. Cortison tycker jag inte om alls. Inte nog med att man får skört skelett och svagare muskler. Man ser ut som en idiot också. Jag hatar verkligen det här svullna ansiktet.
Neuropatin har blivit lite bättre sedan jag slutat med Revlimiden. Nu är det bara ringfingret och lillfingret på vänster hand som fortfarande har stickningar och domningar. Domningen i vänster underarm är också borta nu. Jag är inte lika darrhänt heller, så jag har lättare att skriva och ta på mig örhängena. Hudsprickan i höger tumme har börjat läka också. Däremot kan jag inte klippa naglarna. Fortfarande är jag för klen för att trycka ihop nageltången. Förbaskade cortison.
Jag som sedan benmärgstransfusionen haft låga trombocyter, men inte fått några petekier, har plötsligt fullt med röda märken på underarmarna. Det såg förfärligt ut, men har börjat blekna lite nu.
Jag har behövt kompressionsstrumpor igen. Varje kväll den här veckan har grannen Ingalill kommit in och hjälpt mig av med dem. Hon är så himla snäll.
Tyvärr har jag fått mer ont i ryggen. Jag kan inte gå någon längre sträcka med kryckor. Särskilt när jag har Jazz fäst i ett skärp runt midjan. Det blir väldigt ostadigt och gör ont. Ryggkotan med frakturen är bättre men inte bra. Sova på höger sida går inte ännu. Det gör för ont. Tur att man har en vänstersida.
En del kvällar mår jag bättre och en del kvällar sämre. Gulliga Jazz känner av det. Han sitter ibland och fixerar mig med blicken och gråtgnäller. Han har förstått att det inte är bra med mig.
Trots allt går det ganska bra. Jag har accepterat att jag inte kan göra utflykter på museer och teater. Jag läser böcker och lyssnar på talböcker och ibland är Jazz och jag ute med permobilen ganska länge.

Kommentera

